Abstract
We need to look for ways in health that integrate effective knowledge. The Temazcalhas an important role in this path, as well as in transdisciplinary participatory action-re-search. Sustainable health can be generated through participatory Temazcal generatingdynamics of self-care through social participation. In this text we reflect on the Temazcalscenario around the dialogue between tradition and the current vernacular forms thatMexican culture possesses. We embroider reflections on power and participation inthe processes of tradition and health; central areas rebuild community and societiestowards human sustainability.References
Aparicio Mena, A. J. (2006). El temazcal en la cultura tradicional de salud y en la etnomedicina mesoamericana. Gazeta de Antropolgía, 22, 1-11.
Ausubel, K., Harpignies, J. P. y Weil, A. (2004). Ecological Medicine: Healing the Earth, Healing Ourselves. San Francisco: Sierra Club Books.
Banathy, B. H. y Jenlink, P. M. (2005). Dialogue as a Means of Collective Communication. New York: Springer.
Bateson, G. (1998). Pasos hacia una ecología de la mente: Una aproximación revolucionaria a la autocomprensión del hombre. Buenos Aires: LOHLÉ-LUMEN.
Bateson, G. y Bateson, M. C. (1989). El temor de los ángeles: Epistemología de lo sagrado. Barcelona: Gedisa.
Bauer, G. F., Roy, M., Bakibinga, P., Contu, P., Downe, S., Eriksson, M., Vinje, H. F. (2020). Future directions for the concept of salutogenesis: a position article. Health Promot Int, 35(2), 187-195.
Benson, H. y Stark, M. (1997). Timeless Healing: the power and biology of belief. New York: Scribner.
Berman, M. (1985). El Rencantamiento del Mundo. Chile: Cuatro Vientos.
Bleakley, A. S., Licciardi, P. V. y Binks, M. J. (2021). Vitamin D Modulation of the Innate Immune Response to Paediatric Respiratory Pathogens Associated with Acute Lower Respiratory Infections. Nutrients, 13(1).
Boff, L. (1996). Ecología: grito de la tierra, grito de los pobres. Madrid: Trotta.
Boff, L. (2002). El Cuidado Esencial: ética de lo humano, compasión por la Tierra. Madrid, España: Trotta.
Bohm, D. (1996). On Dialogue. New York: Routledge.
Bonfil Batalla, G. (1990). México profundo: Una civilización negada. México, D.F.: Grijalbo.
Clarkson, L., Morrissette, V. y Régallet, G. (1992). Our Responsibility to the Seventh Generation: Indigenous Peoples and Sustainable Development. Winnipeg: International Institute for Sustainable Development.
Czarniawska, B. (2010). The uses of narratology in social and policy studies. Critical Policy Studies, 4(1), 58-76.
Delgado Castillo, R., López Bastida, E. y Boudy González, E. (2001). La Cátedra Universitaria de Medio Ambiente: una experiencia abierta a la comunidad. Revista Iberoamericana de Educación. <https://rieoei.org/historico/deloslectores/experiencias14.htm>
Escobar, A. (2008). Territories of Difference: Place, Movements, Life, Redes. Durham: Duke University Press.
Esteva, G. (2021). Hacia una nueva era. Buenos Aires: CLACSO.
Fals-Borda, O. y Rahman, M. A. (1991). Action and Knowledge: Breaking the Monopoly with Participatory Action Research. Londres: The Apex Press.
García, R. (2000). El conocimiento en construcción: de las formulaciones de Jean Piaget a la teoría de sistemas complejos. Barcelona: Gedisa.
García Vargas, K. (2011). Temazcalli. Un recinto de sanación: Salud y sexualidad de la mujer. EÁ„ : Revista de Humanidades Médicas & Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología, 3(1), 1-18.
Garoian, C. R. (2013). The Prosthetic Pedagogy of Art: Embodied Research and Practice. Estados Unidos de América: State University of New York Press.
Georgescu-Roegen, N. (1996). La Ley de la Entropía y el proceso económico. Madrid: Fundación Argentaria.
Glendinning, C. (1994). My Name is Chellis and I'm in Recovery from Western Civilization. Boston: Shambhala.
Heron, J. (1996). Co-Operative Inquiry: Research into the Human Condition. London: SAGE Publications.
Hinojal, I. A. (1997). Sociología de la medicina: aspectos teóricos y empíricos. Madrid: Editorial Tecnos.
Illich, I. (1978). Némesis médica: la expropiación de la salud. México: Joaquín Mortiz/Planeta.
Kok, B. E., Coffey, K. A., Cohn, M. A., Catalino, L. I., Vacharkulksemsuk, T., Algoe, S. B., . . . Fredrickson, B. L. (2013). How positive emotions build physical health: perceived positive social connections account for the upward spiral between positive emotions and vagal tone. Psychol Sci, 24(7), 1123-1132.
Kos, H. (2007). On the Sacred Disease (F. Adams Ed.). Egipto: Library of Alexandria.
Laszlo, E. (1972). The Systems View of the World: The Natural Philosophy of the New Developments in the Sciences. New York: George Braziller.
Leavy, P. (2009). Method Meets Art: Arts-based Research Practice. New York: The Guilford Press.
Leff, E. (1998). Saber ambiental: sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. México: siglo xxi editores; Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, UNAM; PNUMA.
López Austin, A. (1996). Cuerpo humano e ideología. Las concepciones de los antiguos nahuas. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Antropológicas.
Macina, V. L. (2007). El temazcalli mexicano: su significación simbólica y su uso psicoterapéutico pasado y presente. México: Plaza y Valdés Editores.
Martin, E. (1989). The Woman in the Body: A Cultural Analysis of Reproduction. Boston: Beacon Press.
Martínez-Miguélez, M. (1997). El paradigma emergente: hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. México: Editorial Trillas.
Maturana, H. y Varela, F. (1984). El árbol del conocimiento: las bases biológicas del entendimiento humano. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Meadows, D. H. (2008). Thinking in Systems: A Primer (D. Wright Ed.). White River Junction, Vermont: Chelsea Green Publishing.
Meza Gutiérrez, A. (1994). Mosaico de turquesas. México: Ediciones Artesanales Malinalli.
Monjaraz Fuentes, P. (2019). Ser persona humana: ser en relación. Madrid: Sindéresis.
Morin, E. (1983). El Método 2: La Vida de la Vida. Madrid: Cátedra.
Morin, E. (1986). El Método 1: La Naturaleza de la Naturaleza. Madrid: Cátedra.
Morin, E. (1988). El Método 3: El Conocimiento del Conocimiento. Madrid: Cátedra.
Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Spain: Gedisa.
Morin, E. (1992). El Método 4: Las Ideas de las Ideas. Madrid: Cátedra.
Mrosovsky, N. (1990). Rheostasis: The Physiology of Change. New York: Oxford University Press.
Oschman, J. L. (2007). Can electrons act as antioxidants? A review and commentary. J Altern Complement Med, 13(9), 955-967.
Panico, F. (2010). Mesoamérica olmeca: la cosmogonía del preclásico medio como código transcultural de comunicación.Xalapa: Editora del Gobierno del Estado de Veracruz.
Panico, F., Vargas-Madrazo, E., Ruíz-Cervantes, E., Granados-Campos, L. R. y Pérez-Alvarado, C. (2018). La estética en la formación y la investigación: Experiencias de pedagogía participativa de un grupo de trabajo de la Maestría en Estudios Transdisciplinarios para la Sostenibilidad de la Universidad Veracruzana, México. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(3), 1-31. <http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/>
Peat, F. D. (2008). Gentle Action: Bringing Creative Change to a Turbulent World. Pari, Italia: Pari Publishing Sas.
Pérez-Alvarado, C. M., Vargas-Madrazo, E., Montes-Villaseñor, E., Valdez-Betanzos, A., Aranda, G. E. y Hernández-Aguilar, M. E. (2018). Integrative medicine review. International Research Journal of Medicine and Medical Sciences, 6(4), 124-131.
Portilla, M. L. (2006). La filosofía náhuatl: estudiada en sus fuentes. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Prigogine, I. y Stengers, I. (1997). The End of Certainty: Time, Chaos, and the New Laws of Nature. New York: The Free Press.
Rakel, D. (2017). Integrative Medicine. Philadelphia: Elsevier.
Reason, P. (1989). Human Inquiry in Action: Developments in New Paradigm Research. Londres: SAGE Publications.
Rehaag Tobey, I. M. y Vargas-Madrazo, E. (2012). Fundamentos epistemológicos del re-aprendizaje transdisciplinario. CPU-e, Revista de Investigación Educativa(15), 87-101.
Rengifo Vásquez, G. (2003). La enseñanza es estar contento: Educación y Afirmación Cultural Andina. Lima: PRATEC.
Romero Contreras, A. T. (2001). Visiones sobre el temazcal mesoamericano: un elemento cultural polifacético. CIENCIA ergo-sum, 8(2), 133-144. <https://cienciaergosum.uaemex.mx/article/view/7578>
Ruiz-Cervantes, E. E. (2016). La universidad en crisis, la posibilidad del diálogo. En A. Domingo y P. Francesco (Eds.), Reaprendizaje transdisciplinario (pp. 173–190). México: Colección Biblioteca.
Sahtouris, E. (2002). Earth Dance: Living Systems in Evolution, . San Jose, CA: iUniverse.
Sánchez Velásquez, L. R., Ruiz Cervantes, É. E., Vargas Madrazo, E., Chang Ramírez, I., Escalona Aguilar, M. á. y Pensado Fernández, J. A. (2020). Cocreando sustentabilidad humana desde la participación. La experiencia de la Universidad Veracruzana. Xalapa, Veracruz, México: Universidad Veracruzana.
Séjourné, L. (2004). Cosmogonía de Mesoamérica. México: siglo xxi editores.
Skolimowski, H. (1995). The Participatory Mind: A New Theory of Knowledge and of the Universe. New York: Penguin Books.
Suzuki, D. y Knudtson, P. (1993). Wisdom of the Elders: Sacred Native Stories of Nature. New York: Bantam Books.
Swan, J. A. (1992). Nature as Teacher and Healer: How to Reawaken Your Connection with Nature. New York: Villard Books.
Valdés-Cobos, A. y Cruz-Galicia, A. (2013). La construcción social del baño de temazcal en dos comunidades de la mixteca oaxaqueña: Santiago Yolomecatl y San Andrés Chicahuaxtla. Ra Ximhai, 9(2), 51-64.
van der Vaart, G., van Hoven, B. y Huigen, P. P. P. (2018). Creative and Arts-Based Research Methods in Academic Research. Lessons from a Participatory Research Project in the Netherlands. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 19(2).
Vargas-Madrazo, E. (2015). Desde la transdisciplinariedad hacia el auto-conocimiento y el diálogo comunitario de saberes: simplicidad ante la crisis. Polis, 14(42), 515-536.
Vargas-Madrazo, E. (2018). Contemplative dialogue as the basis for a transdisciplinary attitude: Ecoliteracy toward an education for human sustainability. World Futures, 74(4), 224-245.
Vargas-Madrazo, E. y Panico, F. (2014). Alternativas al desarrollo desde una política profunda: hacia una cultura del co-diseño. Sustentabilidad(es), 5(9), 1-16.
Vargas-Madrazo, E. y Rehaag, I. (2012). Epistemological Awareness and Transdisciplinary Attitude: Experiencing the Embodied Being. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 3(0), 118-127.
Vargas-Madrazo, E. y Ruiz-Cervantes, E. E. (2015). Haciendo y aprendiendo junt@s para transformar: la indagación co-operativa en la pedagogía. Cuadernos EcoDiálogo No. 4. Xalapa, Veracruz: Universidad Veracruzana.
Viola, A. (2000). Antropología del desarrollo: teorías y estudios etnográficos en América Latina. Barcelona: Paidós.
von Foerster, H. (2003). Understanding Understanding: Essays on Cybernetics and Cognition. New York: Springer-Verlag.
Westheim, P. (1963). Arte Antiguo de México. México: Fondo de Cultura Económica.